Termékek

ROBOGÓK TAVASZI KARBANTARTÁSA

A tavasz beköszöntével a motortulajdonosok ismét áldozhatnak gyönyörű hobbijuknak, azonban ahhoz, hogy az élmények garantáltan pozitívak legyenek, elengedhetetlen a motorok tavaszi karbantartása. A kényszerű téli pihenő után minden motorbicikli fokozott gondoskodást igényel, de meg is hálálja a hozzáértő ápolást. Cikkünk főleg robogó tulajdonosoknak szól, de a többi motoros is találhat néhány jó tanácsot írásunkban.
 

A karbantartást kezdjük az akkumulátor szemrevételezésével. Ha az akkut télire csepptöltő gondjaira bíztuk, akkor tavasszal jó állapotban lesz, hiszen a csepptöltők folyamatosan figyelik az akkumulátor állapotát, és annak megfelelően töltenek. Akinek nincs lehetősége csepptöltőt használni, ne hanyagolja el az akkut egész télen, hanem indítsa be kéthetente a motorját. A 2-3 hónapig nem használt motorakkumulátor tavaszig egészen biztosan tönkremegy. Motorok 4,7, 9 vagy 12 Ah-s akkuját max. 0,4 0,7, 0,9  A-ral szabad tölteni. Nagyon fontos hogy motorunkat csak végszükség esetén bikázzuk be autóról, mert komoly kárt tehetünk a motorvezérlő elektronikában, továbbá motorunk akkuját soha se töltsük autótöltővel!

Ha akkunk nem zártrendszerű (tetején levehető műanyag sapkák vannak), akkor az elektrolit szintjét is ellenőrizni kell, szükség esetén ioncserélt vízzel utántölteni. A kellő szintet az akku oldalán látni. Motorba visszaszerelésnél figyeljünk oda, hogy először a pozitív (piros), majd a negatív (fekete) sarut csatlakoztassuk, mert ellenkező esetben könnyen zárlatot okozhatunk.

Vízhűtéses motorunk hűtőrendszerét is nézzük át, lényeges, hogy a rendszerben elég hűtőfolyadék legyen. A töltőnyílást a motor elején a kormány alatt, valamelyik műanyag idom takarásában találjuk. Típusfüggő, hogy ehhez elölről vagy hátulról kell a műanyag burkolatot eltávolítani. A burkolatot általában csavarok és műanyag „fülek” tartják. Vigyázat ezek a „fülek” könnyen törnek! A kellő hűtőközeg szintjét a tartályon valamilyen dudor vagy más jelzés mutatja. Az utántöltést ioncserélt vízzel kevert fagyállóval végezzük.

Bátran kijelenthetjük, hogy a motor élettartama szempontjából az egyik sarkalatos pont a motorolaj. Lényeges, hogy mindig a gyár által előírt kenőanyagokat használjuk, ne próbálkozzunk különböző „csodatevő” adalékanyagokkal. A mai motorok már nagyon-nagyon precízek, ha nem a megfelelő olajat kapják, az könnyen a halálukat jelentheti. A motor igényeinek megfelelő olaj egyes típusoknál az olajtöltő nyílás mellett bele van ütve az öntvénybe, s persze a kezelési utasításban is megtalálható.

A négyütemű motorok évente, vagy 3000-6000 km-enként igényelnek olajcserét (használattól függően). Ez a kétüteműeknél nem hagyományos olajcserét jelent, hanem az olajtartály elöregedett tartalmának cseréjét illetve feltöltését szintetikus (!) 2t motorolajjal.Ezenfelül a kétüteműeknél 800-1000 km-enként pótolni kell az elhasznált olajmennyiséget.

Fontos, hogy a motorolaj akkor is öregszik a motor belsejében, ha egyáltalán nem járunk vele, ezért az olajcserét mindig az idény kezdetén ejtsük meg. Az olajat meleg motoron cseréljük, így könnyebben kifolyik. Egyes típusoknál a kihajtott állvány útban van az olajcserénél, ezeket támasszuk meg valamin, hogy biztosan álljanak. Készítsünk a motor elsődleges szűrője alá egy lavórt vagy egy régi olajos dobozt, aminek kivágtuk az egyik oldalát. Érdemes kicsavarás előtt féktisztítóval vagy csavarlazítóval megtisztítani a szűrőt, így a kulcs is jobban rámegy, és kicsavarni is könynyebb lesz.

Amíg kifolyik az összes olaj, tisztítsuk meg a elsődleges szűrőt. Belülről kifelé féktisztító spray-vel fújjuk addig, amíg tiszta nem lesz. Ha ezzel végeztünk, és már a motorból szépen kifolyt az öszszes olaj, akkor az elsődleges szűrőt rakjuk vissza pontosan a hüvelybe, ahonnan kiszedtük. Ezt precízen végezzük (ügyelve, hogy a szita beilleszkedjen a helyére), ellenkező esetben tönkretehetjük a szűrőt, ami odafigyelve a motor teljes élettartamáig kitart. Ezek után a másodlagos (papír) szűrőt csavarjuk ki, ami az elsődleges mellett található. Ezt a papírszűrőt, ami leginkább az autók olajszűrőjére hasonlít, minden olajcserénél cserélni kell. Lényeges hogy az új szűrő tömítését kenjük be olajjal, mielőtt becsavarnánk, hogy meghúzáskor ne gyűrődjön meg. A szűrőket csavarjuk be rendesen, de ne húzzuk túl.

Miután mindkét olajszűrő a helyére került, a betöltőnyíláson át elkezdhetjük feltölteni a motort az új olajjal. A betöltőnyílás műanyag kupakjának belső oldalán általában van egy apró nívópálca is, így a kupakot a betöltőnyílásba tekerve leolvashatjuk az olajszintet. Amikor a motor nívópálcája már maximum olajszintet jelez, akkor (visszatekert nívópálcával) indítsuk be a motort egy percre. Leállítás után egész biztosan a minimumon vagy alatta lesz a szint. Töltsük fel újra a maximumig, így már biztosan elég lesz. Ehhez pl. egy 200-as robogó esetén nagyjából 1.3 liter olajra lesz szükségünk.

A fáradt olajat szűrővel együtt adjuk le valamelyik benzinkútnál, ne öntsük a lefolyóba, mert veszélyes hulladéknak számít. Arra is vigyázzunk, nehogy a kerekek olajosak legyenek. Szezon közben se feledkezzünk meg a kenőanyagról, rendszeresen ellenőrizzük az olajszintet akkor is, ha a visszajelző lámpák szerint minden rendben van.

Legalább minden olajcserénél meg kell tisztítani a levegőszűrőt is. A légszűrő házának két részét általában 5-10 csavar, esetleg patent fogja össze. A szivacs, ami ténylegesen a levegőt szűri, a külső vagy a belső héjban foglal helyet. Vegyük ki a szivacsot és mosószeres vízzel addig mossuk, amíg tiszta víz nem jön belőle. Ekkor egyszerűen facsarjuk ki belőle a vizet, amennyire csak tudjuk és szárítsuk meg. Majd csorgassunk rá bőven külön erre a célra gyártott szűrőolajat. A felesleges szűrőolajt csavarjuk ki a szűrőből, és egy benzines ecsettel, féktisztító spray-vel tisztítsuk meg a házat is a benne összegyűlt olajtól. A légszűrő alján általában található 1-2 átlátszó műanyagtároló, ami olyan, mint egy műanyag buborék, ezeket szintén ürítsünk ki légszűrőcserénél.

Ha ezekkel végeztünk, rakjuk vissza a szivacsot, majd szereljük össze a házat. A pontosság itt is fontos, ha nem vagyunk elég ügyesek, és a motor tisztítatlan levegőt szív, akár már 500 km alatt tönkremehet. A házat inkább szedjük szét többször, de helyesen rakjuk össze. Amennyiben a szivacs már több mint 3 éves, vagy elvékonyodott és elvesztette rugalmasságát, akkor itt az ideje újra cserélni. Ha robogónkkal gyakran járunk poros helyeken, akkor érdemes a légszűrőt az előírtnál gyakrabban tisztítani.

A hátsó kerék „tövében” található a végáttétel. Ebben a véghajtóműben 80W90-es hajtóműolaj van, amit 20000 km-enként cserélni kell, azonban ezt már inkább bízzuk szakemberre. A tulaj feladata a véghajtómű olajszintjének ellenőrzése (a motorolaj betöltőnyílásának sapkájához hasonló kupak van itt is). Amennyiben az olajszint nem éri el a pálcát, azonnal forduljunk szerelőhöz.

Apróságnak tűnik, de a motor biztonságos úttartásához elengedhetetlen a gumik nyomásának rendszeres ellenőrzése. Csakúgy, mint a kopott gumik cseréje. Ha az abroncs hosszanti barázdájában (profiljában) található kopásjelző már ugyanolyan magasan van, mint a profil széle, feltétlenül vegyünk új gumit. A gumik élettartama 10000 km körül van.

Szintén fontos apróság a lámpák működését leellenőrizni. Amennyiben valamelyik izzó kiégett, akkor általában az egész házát ki kell venni a körte cseréjéhez. Ez a művelet teljesen típus specifikus.

A fékek valamint a kormány karbantartását mindenképpen szervizben szakember végezze, mert itt a legapróbb hiba is balesetet okozhat, ezért a műhelyben fékbetétek cseréje után mindig ellenőrzik a fékhatást.

A fentiekkel nagyjából kimerítettük azt a szintet, amit a motoros otthon, saját kezűleg elvégezhet. Egyéb problémával illetve szervizelési munkával forduljanak inkább szakszervizhez, mert ezekhez már szaktudás, speciális szerszámok szükségesek – éppen úgy, mint a mai, korszerű gépkocsiknál is.

Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk